Jdi na obsah Jdi na menu
 


Brambory - podceňovaná potravina s antidepresiními prvky

27. 10. 2009
%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
 E R T E P L E
%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
 
 
04.06.2009

cituji z: http://magazin.ceskenoviny.cz/zdravi/zpravy/pestovanim-specialnich-brambor-lze-bojovat-proti-chorobam/380542

 

Pěstováním speciálních brambor lze bojovat proti chorobám

vydáno: 03.06.2009, 13:38 | aktualizace: 03.06.2009 13:44

 
 

Jihlava - Brambory by mohly být ještě zdravější potravinou, než jsou dosud, tvrdí odborníci Výzkumného ústavu bramborářského v Havlíčkově Brodě. Během pětiletého výzkumného projektu prokázali, že změnami v technologii pěstování lze získat hlízy s vyšším obsahem antioxidantů, tedy látek, které pomáhají snižovat riziko výskytu nebezpečných chorob včetně infarktu a rakoviny.

 
 

Speciální nabídka by mohla pomoci oživit zájem spotřebitelů o brambory, jejichž tuzemská spotřeba klesá.

V bramborách je možné zvýšit především obsah selenu, jehož je v potravinách běžně nedostatek, řekl dnes ČTK ředitel ústavu Jaroslav Čepl. Lidé, kteří by do svého jídelníčku zařadili takzvané selenové brambory, by podle Čepla udělali pro své zdraví víc, než když v lékárně kupují drahé syntetické potravinové doplňky s tímto prvkem.

"Selen je daleko lépe využitelný v přírodní formě," vysvětlil. Například v Rakousku se již selenem obohacuje obilí. Prodejní cena těchto brambor by ale byla o něco vyšší než u běžné produkce, protože výrobní náklady kvůli změnám v technologii pěstování stoupnou asi o pětinu.

Už byly podniknuty i první kroky k uvedení selenových brambor do praxe. Obsah selenu v bramborách lze zvýšit speciálním přihnojováním. "Hnojivo se už připravuje do výroby," přiblížil ředitel. Přesto se zatím nedá odhadnout, kdy by se takové brambory mohly dostat na pulty obchodů. "Bude to záviset i na trhu a na poptávce," uvedl Čepl. Podotkl, že na rozdíl od nadnárodních producentů syntetického selenu nemají zemědělci peníze na velké reklamní kampaně.

Před zhruba 20 lety ještě každý Čech v průměru zkonzumoval kolem 80 kilogramů brambor za rok, teď se průměrná roční spotřeba pohybuje mezi 65 až 70 kilogramy. Rozloha polí s bramborami v zemědělských podnicích podle statistiky od roku 1990 klesla skoro o tři čtvrtiny na loňských 30.000 hektarů. Zahrádkáři tuto plodinu pěstují asi na 8000 hektarech.

"I běžné brambory jsou přitom zdravou potravinou, protože obsahují mnoho nutričně důležitých látek, hlavně vitamín C a draslík," připomněl Čepl. Vyšší obsah antioxidantů mají v tuzemsku zatím opomíjené odrůdy s barevnou dužninou.

Výzkumný ústav bramborářský v Brodě funguje od roku 1923. Nyní zaměstnává kolem 100 lidí, peníze na výzkum získává ze státních programů. Výzkum zaměřený na zvýšení antioxidantů v bramborách stát podpořil asi třemi miliony korun. Podílely se na něm i zemědělské univerzity v Praze a Brně.



Průměrná roční spotřeba brambor v České republice:

rok 1950 1960 1970 1980 1990 2000 2006 2008
kg na obyvatele 145,9 110,9 106,7 79,9 77,9 77,0 70 65 až 70


Zdroj: ČSÚ, Výzkumný ústav bramborářský
 

Autor: ČTK
www.ctk.cz

JABLKA

http://www.rozhlas.cz/plzen/receptar/_zprava/jablecny-kolac--836474

http://hobby.idnes.cz/picka-na-jablko-vam-provoni-byt-a-jeste-pripravi-sladkou-pochoutku-109-/hobby-domov.asp?c=A101231_100755_hobby-domov_mot

http://www.rozhlas.cz/plzen/receptar/_zprava/jablecny-kolac--836474

http://hobby.idnes.cz/picka-na-jablko-vam-provoni-byt-a-jeste-pripravi-sladkou-pochoutku-109-/hobby-domov.asp?c=A101231_100755_hobby-domov_mot

 

 

cituji z:
http://zdravi.idnes.cz/pozor-na-vitaminove-doplnky-mohou-vam-zkratit-zivot-p00-/vase-telo.asp?c=A091019_122414_vase-telo_pet


Pozor na vitamínové doplňky, mohou vám zkrátit život


21. října 2009
Vitamínové doplňky a multivitamíny denně užívají miliony lidí, kterým záleží na jejich zdraví. Podle lékařských expertů však mohou některé z přípravků škodit. Například nadměrné užívání dávek vitamínu A zvyšuje riziko úmrtí o 16 procent, ukázaly studie.

 

Místo vitamínových doplňků si raději dejte ovoce a zeleninu

Bývalý britský vládní poradce pro výživu profesor Brian Ratcliffe obvinil miliardový vitamínový průmysl z toho, že se živí ze strachu a peněz lidí, kteří jsou v podstatě zdraví.

"Mnoho lidí jednoduše plýtvá penězi a podporují průmysl, který v určité míře využívá jejich strachu," tvrdí profesor Ratcliffe. Není jediný, kdo se zabývá rozporuplným tématem vitamínových tabletek, které podle průzkumů užívá ve vyspělých zemích téměř 40 procent žen a 30 procent mužů denně.

Nebezpečné mohou být vitamíny A, E a betakaroten
Američtí odborníci provedli rozsáhlou analýzu 68 studií zaměřených na užívání vitamínových doplňků, a to konkrétně na betakaroten, vitamíny A, C a E a selen.

Všech studií se zúčastnilo více než 200 000 pacientů a výsledky analýzy těchto studií byly publikovány v časopise American Medical Association.

Podle americké analýzy mohou být nebezpečné především vitamíny A, E a betakaroten. Užívání nadměrných dávek vitamínu A zvyšovalo riziko úmrtí až o 16 procent, menší riziko pak hrozilo u vitamínu E (4 %) a betakarotenu (7 %). Naproti tomu u vitamínu C a selenu nebylo zjištěno žádné zvýšení rizika úmrtí.

Z jakého důvodu však vitamíny A, E a betakaroten zvyšují riziko úmrtí, není tak úplně jasné ani předním odborníkům. A tak autoři studie pouze spekulují, že by snad tyto vitamíny mohly nějak zasahovat do obranného mechanismu těla.

Kdo vitamínové doplňky potřebuje
Každá studie zahrnutá v americké analýze byla velmi odlišná, je proto těžké generalizovat tyto výsledky na jednu konkrétní osobu. Doktor Meir Stampfer, profesor výživy a epidemiologie z Harvadské školy veřejného zdraví prohlásil: "Účinky se mohou lišit podle konkrétní charakteristiky populace, jako je například zvýšené riziko mezi kuřáky při užívání betakarotenu, ale nezvýšené riziko mezi nekuřáky."

Existují samozřejmě také lidé, kteří tyto vitamínové doplňky vyloženě potřebují. Patří mezi ně pacienti po operaci bypassu, pro něž je velký přísun vitamínu A nezbytný.

Alespoň to tvrdí doktorka Tina Dobsevage, profesorka medicíny z Mount Sinai School of Medicine, jež rovněž předepisuje vitamíny D a B12 pacientům s nízkými krevními hladinami těchto živin.

Vitamín E se naopak nedoporučuje u lidí, kteří již užívají léky na ředění krve, protože může zvýšit riziko krvácení u těchto pacientů.

Alarmující vedlejší účinky vitamínů
Není žádnou novinkou, že nadměrné dávky jistých vitamínových doplňků mohou být zdraví škodlivé. Podle jednoho výzkumu rybí olej a multivitamíny zvyšují riziko křehkých kostí v pozdějším věku, protože se do těla dostává příliš vitamínu A.

Jiná studie zkoumající vitamíny A a E upozornila na zvýšené riziko rakoviny při nadměrném užívání těchto doplňků. Podle profesora Ratcliffa mohou být i relativně malé dávky vitamínu A toxické a mohou způsobit nevolnost od žaludku a bolesti hlavy, v pozdějších letech pak zvyšují riziko osteoporózy.

Nebezpečné jsou především v tuku rozpustné vitamíny, které se ukládají do tukových buněk těla. To pak může vést k nahromadění toxinů v játrech, mozku a srdci.

Méně hazardní jsou vitamíny rozpustné ve vodě, protože jsou eliminovány z těla močí. Vysoké dávky vitamínu C proto nejsou podle odborníků škodlivé, je však zbytečné se jimi ládovat, protože vyjdou bez užitku z těla ven.

Navíc nedávná studie zjistila, že vitamínové tablety C, které berou miliony lidí na celém světě, aby se vyhnuli chřipce, mají v boji s nachlazením jen malý účinek a pouze okrajově mohou zkrátit průběh chřipkových onemocnění.

Zásadní je umírněné dávkování
Autoři studie nechtějí odradit lidi od čerstvého ovoce a zeleniny ze strachu před předávkováním vitamíny, nicméně když přijde na vitamíny, umírněnost je podle nich na místě.

Doktor Ted Palen z Colorada po zveřejnění výsledků analýzy prohlásil: "Budu svým pacientům radit, že mírný přísun multivitamínů může být prospěšný, ale velké dávky mohou opravdu uškodit."

Přednost dejte ovoci a zelenině
S ním souhlasí i profesor Keith Ayoob z oddělení pediatrie z Albert Einstein College of Medicine z New York a doporučuje nepřekračovat doporučenou denní dávku vitamínů.

Někteří doktoři spíše doporučují soustředit se na zlepšení stravy než se stresovat tím, jaké vitamínové doplňky a v jakém množství vlastně mohou lidé užívat.

"Lidé by měli utrácet peníze za různé druhy ovoce a zeleniny, celozrnné potraviny a bílkoviny a přestat utrácet peníze za vitamínové doplňky," říká například doktor John Messmer z Pennsylvánské státní lékařské univerzity v Hershey."


Vitamíny
Vitamíny rozpustné v tucích

Vitamín A (retinol) - rybí tuk, játra, mrkev, zelené a žluté listy, špenát, meloun, meruňky, brokolice, máslo, vaječný žloutek
Vitamín D (kalciferol) - rybí tuk, játra, vaječný žloutek, sluneční záření
Vitamín E (tokoferol) - olej z pšeničných klíčků, máslo, mléko, burské oříšky, sója, salát
Vitamín K (fylochinon) - olivový, sojový a řepkový olej, brokolice, špenát, petržel


Vitamíny rozpustné ve vodě

Vitamín B1 (thiamin) - pivovarské kvasnice, med a ořechy
Vitamín B2 (riboflavin) - kvasnice, játra, ledviny, mléko, vejce, kakao, ořechy
Vitamín B3 (niacin) - pivovarské kvasnice, tuňák, semena slunečnice, fazole, hrách, listová zelenina, mrkev
Vitamín B5 (kyselina pantothenová) - celozrné potraviny, luštěniny, maso
Vitamín B6 (pyridoxin) - játra, makrely, vejce, droždí, banány, brambory, zelí, špenát, avokádo, ořechy, obiloviny
Vitamín B9 (kyselina listová) - listová zelenina, kvasnice, játra
Vitamín B12 (kobalamin) - vejce, mléko, sýry, maso
Vitamín C (kyselina L-askorbová) - šípek, rakytník, citrusy, rajčata, papája, brokolice, černý rybíz, jahody, květák, špenát, kiwi, brusinky
Vitamín H (biotin) - sójová mouka, vaječný žloutek, ořechy, mandle
Vitamín PP (nikotinamid, niacin) - pivovarské kvasnice, semena slunečnice, fazole, hrách, mléko, vejce, brokolice

 

Autoři:
 pro iDNES.czMarcela Svobodová

 

 

http://www.novinky.cz/bydleni/zahrada/261024-francouzska-levandule-choulostiva-kraska.html?ref=ostatni-clanky

Francouzská levandule – choulostivá kráska
Není to ta, kterou máte spojenou s francouzskou Provence, tam se totiž pěstuje levandule lékařská. Čím se od sebe liší?

 Zvětšit obrázek
Ilustrační foto

FOTO: Profimedia
Dnes 14:39

Jde o druh Lavandula stoechas, český název je vysloveně roztomilý a zní levandule ouškatá, můžete se setkat také s názvem levandule korunkatá. Upozorňuje na tvar jednotlivých kvítků, které výrazně vyčnívají z hlávky. Květy jsou převážně růžové, a tedy nejen tvarem, ale i barvou se liší od levandule lékařské. Hlávky jsou také výraznější, jsou oválné, tmavé a s kvítky výrazně kontrastují. Všechny odrůdy tohoto druhu L. stoechas výrazně až pronikavě voní, kvetou po celé léto, od června až do září. Když má, co potřebuje, oslní každého.

Jak se pěstuje?

V našich podmínkách ji pěstujeme jako nádobovou rostlinu, na rozdíl od známého druhu není tento druh spolehlivě odolný proti mrazu. Její pěstování tedy odpovídá pěstování jiných přenosných středomořských rostlin, jako je myrta, oleandr nebo citrusy. Pěstujete-li rozmarýn, máte vyhráno – tyto dvě rostliny mají téměř totožné nároky na zimování, potřebují chladné světlé místo a minimální zálivku. Exotický vzhled a silná vůně této levandule jistě vynahradí tuto malou starost navíc.

Odrůdy

● ‘ Bella White’ – vrcholové listeny bíle nakadeřené, květy tmavě fialové, výrazně voní, nižší tvar

● ‘ Castilliano’ – vrcholové listeny růžovo-fialové, květy tmavě fialové, kompaktní nižší keřík

● ‘ Helmsdale’ – vrcholové listeny růžové, květy tmavě modrofialové, výrazná vůně

● ‘ Kew Red’ – vrcholové listeny růžové, květy červenofialové, voní jen slabě

● ‘ Liberty’ – vrcholové listeny růžové, květy tmavě fialové, výrazně voní

● ‘ Little Bee Purple’ – vrcholové listeny tmavě růžovofialové, květy tmavě fialové, silná vůně

● ‘ Madrid Purple’ – vrcholové listeny růžové, květy tmavě modrofialové, výrazně voní

● ‘ Madrid White’ – vrcholové listeny bílé, květy narůžovělé, výrazně voní

● ‘ Willow Vale’ – vrcholové listeny růžovofialové, květy tmavě fialovomodré, pronikavá vůně

Levandule ‘Munstead Blue’

Pokud raději pěstujete klasickou trvalku levanduli lékařskou, vyzkoušejte tuzemskou novinku firmy SEMO, odrůdu ‘Munstead Blue’. Její keříky jsou doslova obaleny velkými tmavě modrými květy na kratších stopkách. Již z dálky vás zaujme kontrast stříbřitých listů a tmavých květů. Rostlina vyniká výrazným a vyváženým aroma. Semenáčky levandule rostou pomalu. Jestli chcete docílit kvetení v prvním roce, vysévejte již v lednu.

Vhodnější je ale počkat na lepší podmínky do března až dubna a oželet květy v prvním roce. Pomalu klíčící semena nechte ve výsevním truhlíku 10 dní při pokojové teplotě a pak je umístěte do lednice nebo ven do teploty kolem 5 °C. Nízká teplota pomáhá odbourat inhibiční látky v semenu a zajistí rychlejší vzejití rostlinek. Aby vám keříky levandule nepřerostly, seřízněte je několik týdnů po odkvětu přibližně o třetinu. Do prvních mrazů obrazí a zachovají si kompaktní tvar.

Flóra na zahradě

 

 

 

 


http://www.novinky.cz/zena/zdravi/258783-cerstve-bylinky-jsou-i-v-zime-idealnim-zdrojem-vitaminu.html


http://www.novinky.cz/bydleni/zahrada/261627-obycejna-hlina-jen-na-pohled.html?ref=boxD


http://www.novinky.cz/bydleni/zahrada/

http://www.novinky.cz/bydleni

 

http://www.prozeny.cz/recepty/recepty-a-vareni/rychlovky/35640-rychla-vecere-upecte-slany-kolac

 
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA